In orasul Deva am vizitat palatul Bethlen- ce gazduieste mai multe muzee, apoi, neinfricata cetate a Devei, mai multe monumente istorice si distractivul parc acvatic. Iar in apropierea Devei am fost la una dintre cele mai frumoase gradini botanice din Romania- la Arboretum din Simeria, la Aerodromul Deva-Saulesti si la Muzeul Memorial Aurel Vlaicu.
MUZEUL CIVILIZATIEI DACICE SI ROMANE din Deva este dupa mine principalul obiectiv turistic al orasului Deva. Acesta este organizat in Palatul Bethlen si are una dintre cele mai bogate oferte arheologice din tara noastra, aici fiind aduse vestigiile gasite in siturile din cetatile dacice ale Muntilor Orastie.
Am gasit la MUZEUL CIVILIZATIEI DACICE SI ROMANE din Deva faimoasa matrita de bronz, gasita in Sarmisegetuza Regia, apoi monezile de aur ale dacilor- celebri cosoni( dupa numele unui rege dac- Koson) si blocurile de piatra din Sarmisegetuza Regia inscriptionate cu litere grecesti. Am vazut in acest muzeu mai multe unelte si arme ale dacilor, reconstituiri ale constuctiilor realizate de daci, panouri care descriau viata acestora si o serie de instrumente de proiectie 3D, prin care am explorat mai usor obiectele expuse aici.
MUZEUL CIVILIZATIEI DACICE SI ROMANE din Deva mai gazduieste si statuile preistorice Menhir- gasite in tara noastra in anii 1800 in zona Tebea. Erau expuse aici cinci statui din eneolitic, cu forma umana, ce aveau rol funerar sau de cult, dar si alte interesante statui demne de orice muzeu mare al lumii.
Palatul Bethlen din Deva mai gazduieste un mic muzeu de stiinte ale naturii si Muzeul de Arta Deva- unde am remarcat un imens tablou reprezentandu-l pe Iancu de Hunedoara, „Maternitatea” lui C. Baba, dar si picturi reprezentand nobili maghiari.
Zona de istorie ne-a aratat multe lucruri interesante, de la arme, pipe, vesela si sigili gasite in Cetatea Devei, pana la lazi ale breslelor, mobilier si documente lasate mostenire orasului.
Program de vizitare: marti duminica 10-18, luni inchis. Acces: 10 lei adulti, 2 lei elevi si studenti.
http://www.mcdr.ro/
Din fata MUZEUL CIVILIZATIEI DACICE SI ROMANE din Deva se remarca in fundal CETATEA DEVEI, ridicata mandra pe o stanca ce domina imprejurimile. Cetatea Devei a fost construita pe la mijlocul anilor 1200 si distrusa de o explozie in timpul Revolutiei Maghiare de la 1848, cand acestia, beti fiind, au dat foc incaperii cu praf de pusca (asa cum am aflat din cartea scrisa de George Baritiu).
In prezent, in urma renovarii, Cetatea Devei se prezinta mai ingrijit, si ofera ca si inainte de renovare aceeasi frumoasa priveliste asupra Orasului Deva, dar din pacate, nu este deloc animata, si a ramas tot austera, asemenea Cetatii Rupea. Accesul la Cetatea Devei este asigurat de o telegondola, sau se poate urca pe jos pana la ea pe un traseu ce porneste din parcul Orasului Deva.
Program de vizitare:zilnic 09-21. Intrare libera.
Orasul Deva mai are si o serie de statui impresionante, iar favorita mea este Statuia Decebal calare, amplasata in Piata Victoriei- o opera a marelui nostru sculptor Ion Jalea. Mi-au placut si statuia lui Decebal din Parcul Cetatii, statuile rasculatilor Horia, Closca si Crisan, statuile gimnastelor romane, s.a.m.d.
De istoria Devei este legat si numele lui Francisc David, despre care am mai vorbit si in alte articole. Acesta s-a nascut la Cluj si este Fondatorul Bisericii Unitariene, religie care s-a raspandit in lume plecand din Transilvania. L-am admirat in faimosul tablou „Dieta de la Turda” expus in Muzeul de Istorie Turda. Francisc David a murit in Cetatea Devei, fiind acuzat de erezie, si este ingropat in acest oras.
Foarte aproape de Deva am mai vizitat Gradina Botanica din Simeria, „ARBORETUM SIMERIA„, care este cea mai mare gradina botanica de la noi din tara, si a treia ca intindere din Europa. Dupa Gradina Botanica Jibou, aceasta este a doua cea mai frumoasa gradina botanica din Romania, mai interesanta decat cea din Cluj si incomparabila cu cea din Bucuresti.
Am trecut pe la Aerodromul Deva-Saulesti, unde este Aeroclubul Teritorial “Constantin Manolache”, pentru a vedea in zbor avioanele si planoarele de aici. In trecut s-a organizat pe acest aerodrom Campionatului Național de acrobație cu avionul, precum si Campionatului European de Acrobaţie Aeriană. Am inteles ca acest aerodrom are conditii extraordinar de bune pentru zborul cu planorul, si nu numai, avand in vedere ca este protejat de dealuri inalte si este lipsit de curenti puternici.
Aeroclubul Romaniei este unul dintre cele mai mari astfel de cluburi din lume și isi are originile in Aeroclubul Regal al României, fondat in 1920 din iniţiativa prinţului George Valentin Bibescu. George-Valentin Bibescu este fondatorul aeroportului Băneasa din București, ridicat pe fosta moșie a mătușii sale, Maria Bibescu. L-am intalnit la Palatul Mogosoaia– acolo unde este inmormantat. Am inteles ca a copilarit la Castelul Posada acolo unde am vizitat Muzeul Cinegetic Posada. Am mai intalnit familia Bibescu, cea care a dat si un domnitor al Tarii Romanesti, la Manastirea Bistrita, in Parcului Cismigiu din Bucuresti, la Conacul Bibescu de la Corcova, la Palatul Mogosoaia si la Casa Memoriala George Enescu. La data vizitării aeroclubului din Deva acesta era plin de adolescenți, o explicație fiind faptul ca tinerii din România cu vârste cuprinse între 16-23 ani beneficiază de cursuri gratuite de pilotaj.
Aproape de Deva și de Aerodromul din Săulesti am vizitat Expoziția Memorială Aurel Vlaicu, care se află în satul său natal, numit în trecut Bintinti, iar astăzi poartă numele aviatorului Aurel Vlaicu.
In Expoziția Memorială Aurel Vlaicu – “inventator, constructor și zburător român” am văzut motocicleta și bicicleta lui, strungul la care și-a confecționat diferite piese, un patefon perfecționat de Aurel Vlaicu, căști și costume de zbor, un instrument muzical, un gramofon, machete cu avioanele lui Aurel Vlaicu și caietele lui din perioada de studii. A urmat liceul la Orăștie și Sibiu, iar apoi a ajuns la Școală Politehnica din Munchen. După studii, Aurel Vlaicu s-a angajat la fabrica Opel din Frankfurt, unde a construit un automobil ce a câștigat un concurs în Baden.
Am mai văzut în Muzeul Memorial Aurel Vlaicu și poze cu părinții lui, Ana și Dumitru Vlaicu, precum și o scrisoare pe care Aurel Vlaicu le-a adresat-o. Le povestea “iubiților părinți” ca nu le-a mai scris de mult pentru ca a fost la război și ca a zburat cu avionul din București in Bulgaria timp de “două ceasuri și jumătate fără să se scoboare”. Ca Miron l-a urmat cu mașina și ca i-a explodat motorul, fiind nevoiți să-l trimită înapoi cu trenul. Le mai scria ca i-a venit lui Magnani un auto “fain de tot” ce “fuge mai tare” ca al lor și ca Ministerul de la Londra vrea să-i cumpere 100 de aeroplane.
În altă scrisoare Aurel Vlaicu le scrie părinților ca directorului Arsenalului Armatei- Constantin Coandă (tatăl lui Henri Coandă) “i ciudă teribil” pe el și ca l-a primit “foarte prost”, “măcar ca avea “porunca” – Aurel Vlaicu având în mână ordin de la Ministrul de Război ca să construiască un avion.
În scrisoarea către fratele Boca, Aurel Vlaicu scrie urmatoarele: “Prințul Bibescu e necăjit pe mine…zice ca nu o sa zbor niciodată, acum lasă ca îi dau eu o lecție!”
În altă scrisoare Aurel Vlaicu aprecia ca Paris e de 10 ori mai frumos ca Viena și pe o vedere transmitea informația cum ca “Zice ca pe Goga l-a încuiat”, iar unele scrisorile spre casă erau terminate și cu “salut nația”.
Din scrisorile lui Vlaicu am găsit cuvinte ardelenești amuzante și de dor cum sunt : vo- în loc de vreo, fertig de la germani, fain, servus, merje- în loc de merge, sod, etc.
În anul 1909 Aurel Vlaicu a realizat în satul său natal “Gândacul Zburător”- un planor pe care l-a ridicat cu ajutorul sătenilor vreo 15 m de la sol. Vine la București și construiește avionul Vlaicu I, iar în 1910 avionul sau decolează de la prima încercare de pe Câmpul Cotrocenilor. Cu acest avion Aurel Vlaicu participă la diverse competiții aviatice, întrecându-se cu avioane reputate și aviatori celebri.
În 1911 proiectează și construiește aparatul de zbor Vlaicu II cu care zboară la Blaj, Sibiu, Brașov, Iași, Arad, Săliște, Alba Iulia, Oltenița, Corabia, București, Piatra Olt, Târgu Mureș, Dumbrăveni. În 1912 participa în Austria la un concurs internațional și câștigă premii pentru aterizare în punct fix și aruncare la țintă.
Am mai văzut în Muzeul Memorial Aurel Vlaicu un aparat de proiecție construit de el, apoi lavița din casa lor, mai multe obiecte personale aparținând lui Aurel Vlaicu, costumul lui de aviator, o fotografie semnată de Il Caragiale dedicată lui Vlaicu, poze cu zborurile sale și articole din ziare ce descriu aceste zboruri și o poză cu Aurel Vlaicu împreună cu Octavian Goga.
Pe un panou era cartea poștală alegorica “Visul lui Vlaicu” si lista contribuțiilor pentru ridicarea unui monument în cinstea lui în Orăștie. Pe alt panou am găsit câteva informații despre Alexandru Ciurcu – care a realizat împreună cu francezul Just Buisson prima ambarcațiune cu tracțiune din lume, o barcă care a urcat în amonte Sena și un motor pentru deplasarea unui vagonet. Alte informații erau despre Hermann Oberth – părintele rachetei întâlnit la Mediaș, despre Konrad Hass de la Sibiu și despre Nicolae Vaideanu-un inventator de rachete din Orăștie.
Mi-am amintit cu această ocazie de Muzeul aviației din București și de un alt aviator român faimos în lume, dar în special în Mexic –George Puflea care a fost cel care a realizat primul zbor de lungă durată recunoscut oficial din Mexic și primul zbor între Mexic și SUA. George Puflea a fost instructorul fondator al Esquela Militar de Aviacion a Forțelor Aeriene Mexicane în 1915.
Aurel Vlaicu a vrut să treacă munții la frații lui din Ardeal, dar s-a prăbușit lângă Câmpina la Bănești. “Vulturul mândru al Ardealului” a murit ca un “erou pe câmpul de luptă al aerului” la 30 de ani, fiind înmormântat la Cimitirul Bellu. Asupra mormântului său au fost făcute zboruri cu aeroplane de către colegii săi zburători din Armata Română.
A fost decorat cu medaliile “Virtutea Militară” și “Cavaler al Coroanei României”. Prima medalie a primit-o după moartea sa pentru serviciile aduse prin zborurile de recunoaștere în campania din Bulgaria.
Zona DEVEI este o frumoasa destinatie de concediu, in principal vara. Daca esti din Bucuresti sau din alte zone mai indepartate, iti trebuiesc mai multe zile pentru a te bucura de principalele obiective turistice de aici, iar daca mai incluzi la intoarcere si alte trasee din zona Alba Iuliei, atunci numarul de zile se mareste considerabil…Totul tine de cate zile de concediu iti aloci, de zonele tale de interes, si de modul tau de vizitare al unui obiectiv- pe indestulate, in tihna, sau pe modul “rapid”, de bifat…Eu am vizitat zona de multe ori, nu am facut neaparat un tur, ci au fost mini tururi, si mini concedii..
DEVA poate sa fie pentru cateva zile locul tau de cazare, de unde, dupa ce i-ai descoperit obiectivele turistice, sa pornesti spre interesante trasee prin Tara Hategului sau Muntii Apuseni. De aici se pot vizita cetatile dacice si cele romane, Castelului Huniazilor, se poate face un tur pe la Manastirea Prislop, Biserica Densus, Cetatea si Biserica Colti, Biserica Santamarie Orlea, Geoagiu Bai, cu trecere pe la Biserica Rotonda, Rezervatia de zimbri si Geoparcul Dinozaurilor, Mormantul lui Avram Iancu de la Tebea si Casa Memoriala de la Incesti, precum si pe la salba de pesteri si cascade din Apuseni.
Sper ca ti-a placut articolul si ca te-am inspirat pentru urmatoarea destinatie de vacanta! Te invit in incheiere sa descoperi pe harta de pe acest blog, peste 500 de obiective turistice din Romania: https://www.taradacilor.ro/2016/02/28/tara-dacilor-pe-harta/
17 Comments