Orasul MEDIAS este un oras foarte special pentru mine. Este orasul in care m-am nascut si orasul istoricului Laurentiu Topeltin, al lui Stephan Ludwig Roth, al lui Christian Shesaeus, a aviatorului George Puflea, a lui Hermann Oberth, a lui Paul Traugott Meisner, a lui Michael Ambrosi si a lui Friedrich Caspari.


Marele umanist sas Stefan Ludwig Roth, nascut la Medias, a participat la Revolutia de la 1848 si a militat pentru egalitatea tuturor natiilor din Transilvania, fara vreo partinire, recunoscand si ca limba romanilor este cea mai vorbita, atunci cand maghiarii voiau sa oficializeze numai limba lor. Poetul umanist Christian Schesaeus ce este inmormantat in biserica din Medias, a scris cartea „Ruinae Panonicae”, unde face referiri la romanii pe care-i considera daci, dar are si trimiteri la celelalte principate romane. De istoricul Topeltin, care a scris si el despre originile romanilor din Transilvania, am aflat citind „Letopisetul Tarii Moldovei..” al lui Miron Costin, care avea mare stima pentru scriitorul mediesan. Mediesanul aviator George Puflea a fost cel care a realizat primul zbor de lungă durată recunoscut oficial din Mexic și primul zbor între Mexic și SUA. George Puflea a fost instructorul fondator al Esquela Militar de Aviacion a Forțelor Aeriene Mexicane în 1915. Hermann Oberth a fost pionier al zborurilor interplanetare, a tehnicii rachetei și aeronauticii. Paul Traugott Meisner nascut in Medias si ajuns profesor in Viena este cunoscut ca inventator al incalzirii „Meisner” si al incazirii cu abur al trenurilor. Mediasul este si orasul lui Michael Ambrosi si a lui Friedrich Caspari, doua persoane strans legate de promovarea soiului autohton de vita de vie Feteasca regala.

Principalele obiective istorico-turistice ale orasului Medias sunt Biserica Sfanta Margareta si turnul ei, Muzeul Municipal Medias, Turnul Pietrarilor, Casa memoriala Stefan Ludwig Roth si mormantul sau cu obelisc, linia zidurilor de fortificatie, turnurile breslelor, Casa Shuller, Catedrala Ortodoxa, Casa Memoriala Hermann Oberth si Muzeul Gazelor Naturale.
Este bine sa vizitati Mediasul vara, atunci cand in piata centrala sunt deschise terasele restaurantelor, iar pe langa acestea si Hanul Greweln, ascuns intr-o padure deasa de stejari.




Simbolul Orasului Medias este turnul inclinat al BISERICII SFANTA MARGARETA. Aceasta iserica a fost construita in jurul anilor 1400 si in turnul ei a fost intemnitat si Vlad Tepes -domnitorul Tarii Romanesti.
Program de vizitare: vara: luni-sambata, orele 10:00-18:00, iarna: cu programare. Date de contact pentru vizitarea bisericii: telefon 0269841 962.


Muzeul Municipiului Mediaș este cel mai vechi muzeu din Mediaş, fiind fondat în anul 1901 și găzduit astăzi de clădirea fostei mănăstiri franciscane din oraș.


Înainte să intrăm în clădirea muzeului am găsit pe gardul din partea stângă o serie de panouri informative legate de povestea încoronării regelui Ferdinand și a reginei Maria (eveniment despre care am scris mai multe în articolul cu obiectivele turistice din Alba Iulia).

Muzeul Municipal din Mediaș găzduiește o varietate de artefacte istorice, documente, obiecte tradiționale, artă și folclor local și alte elemente relevante pentru evoluția orașului.
În prima încăpere a Muzeul Municipal din Mediaș am găsit informații legate de istoricul viticol al orașului Mediaș si am remarcat in primul rand o seringă uriașă din satul Richis, folosită la combaterea insectei filoxera, care a afectat vița de vie la sfârșitul anilor 1800 odată cu importul soiurilor de vița de vie americane (nefiind afectate doar cele plantate pe soiuri nisipoase). Istoria îndelungată în cultivarea viței de vie se poate vedea din stema Mediașului care poartă pe ea în prim plan o vița de vie încă de la 1500. Această tradiție a tracilor, cei care l-au dat pe zeul vinului Dionysos, și a dacilor renumiți pentru cultivarea viței de vie, a fost continuată de sașii veniți în Transilvania, atunci când au numit zona Țara Vinului/ Wineland. Aurul Târnavei sau vinul auriu produs la Mediaș a fost menționat pana si in cartea „Dracula” a lui Bram Stoker. Pe aceste panouri am văzut cărți poștale și reclame despre comercianții și producătorii de vin medieșeni Friedrich Caspari și Michael Ambrosi, amândoi legați de lupta împotriva filoxerei, de crearea de pepiniere de vița de vie, de prima școală de vita de vie din Transilvania, de primele promovari ale soiului românesc Feteasca regală. În zona Mediașului au fost cultivate soiuri nobile cum sunt: Feteasca, Neuburger, Muscat, Traminer, Riesling, Steiniger, Silvaner.









Am continuat apoi vizita cu secția de etnografie în care am văzut obiecte legate de principalele ocupații din zona, porturi populare românești, maghiare, săsești și un interior de casă săseasca.






Pe culoarul care ducea spre secția de științe ale naturii am văzut exponate din zona cinematografică, a tehnicii de calcul și a comunicațiilor. Am studiat astfel câteva mașini de scris din anii 1800-1900, un mimeograf folosit la tipărire, o mașină de calcul produsă la Electromures in 1968, un telefon de campanie, s.a.m.d.




În camera destinată științelor naturii de la Muzeul Municipal Mediaș am admirat fluturi din Asia, Africa, Australia, America, precum și fluturi prezenți la noi în țară, cum sunt: negriciosul carpatin, ochiul boului, ochiul vacii, tabla de șah, albastrelul transilvan, fluturele roșu dobrogean. Alți fluturi interesanți au fost fluturii imitatori, care în încercarea de a scăpa de prădători, imita mediul înconjurător sau pe fluturii cu substanțe toxice, bondarii sau viespile. Am aflat ca există și fluturi migratori care, asemenea păsărilor, ajung la noi în țară la începuturile verii tocmai din Africa, iar apoi toamna zboară în sens invers.



Apoi am văzut în Muzeul Municipal Mediaș documentul în care a fost menționat documentar pentru prima dată Mediașul, poze și documente despre activitatea și viața medieșenilor Stefan Ludwig Roth, Christian Schaeseus, a lui Laurențiu Topeltin, o poezie scrisă de Iacob Piso, o piatra de hotar cu danga orașului Mediaș. Am citit despre “vecinătăți” – modul de organizare al comunităților săsești și am admirat un buiandrug sculptat cu simbolul floarea vieții. Am aflat ca nu doar Vlad Țepeș a fost întemnițat la Mediaș, ci și Petru Cercel- fratele lui Mihai Viteazul, care a fost arestat și întemnițat la Mediaș după ce a fugit aici de boierii din Țară Românească care voiau să-l mazileasca.






Pe holul de la etaj am aflat de pe un panou de mediesanul aviator George Puflea, cel care a realizat primul zbor de lungă durată recunoscut oficial din Mexic și primul zbor între Mexic și SUA. George Puflea a fost instructorul fondator al Esquela Militar de Aviacion a Forțelor Aeriene Mexicane în 1915. Apoi, tot în această zonă am admirat o serie de picturi alte pictorului Alexandru Vlasie, artist ce a locuit la Mediaș.





În alte încăperi am găsit săbii și armuri, iar într-una erau adunate uniforme de polițiști din toată lumea.
http://cultura.primariamedias.ro/muzeul-municipal-prezentare/






De la Muzeul Municipal Medias am pornit insotiti de o doamna muzeograf spre Turnul Pietrarilor (Steingässer), care este un alt simbol istoric al orașului Mediaș. Pentru vizitarea Turnul Pietrarilor si a Casei Memoriale ,,Stephan Ludwig Roth’’ trebuie să mergeți prima data la Muzeul Municipal Mediaș, iar de acolo o să vă însoțească un muzeograf.
Turnul Pietrarilor (Steingässer) este un monument medieval ce păstrează elemente arhitecturale gotice și ce a servit inițial ca parte a fortificațiilor orașului Medias. Turnul înalt și impunător, oferă o vedere panoramică asupra orașului și a împrejurimilor sale.




Turnul Pietrarilor (Steingässer) a fost construit in anii 1500 și reprezenta una dintre cele trei porți principale de acces în oraș. Turnul a fost dat in grija breslelor pietrarilor şi zidarilor încă din perioada Evului Mediu, iar de la acest fapt ii provine bineinteles și numele. În anii 1700 a suferit stricăciuni importante cauzate de asediul curuţilor (kuruc = haiduc în maghiară), la fel ca și CASTELUL RAKOCZY-BORNEMISZA DIN GURGHIU, Cetatea Aiudului, si Cetatile Trascaului, Miko si Lazar,
În cele patru niveluri ale turnului este găzduită Expoziția permanentă ,,Natură și fantezie”, inaugurată în anul 2018, expozitie care reunește cele mai reprezentative lucrări ale maestrului Emil Mureșan.


Emil Mureșan este bunicul unui fost coleg de-al meu din liceu. I-am admirat operele încă din liceu, atunci când acest turn era atelierul lui și lucrările erau expuse aici.
Emil Mureșan a realizat mai multe sculpturi monumentale, în Mediaș fiind “Poarta de hotar”, amplasata chiar la intrare în localitate cum vii dinspre Târnăveni, “Hora” din Parcul A. Saguna, “Păsările Cetății” din Parcul Copiilor, iar în Mosna bustul lui Ștefan Ludwig Roth, “Sa ocrotim copiii” in Agnita, “Floarea Ocnei” în Ocna Sibiului, etc.





În acest muzeu Emil Mureșan a realizat lucrări în lemn, metal, crengi, precum și lucrari cu pânza de păianjen. Pentru lucrarea ,,Bricul Mircea” Emil Mureșan a intrat în Cartea Recordurilor cu cel mai mare tablou realizat în pânză de păianjen.






Dupa vizitarea Turnului Pietrarilor ne-am indreptat cu doamna muzeograf spre Casa Memorială ,,Stephan Ludwig Roth’’, ce a fost inaugurată in 1970, reprezentand prima instituție de memorialistică realizată la Mediaș.




În cele trei încăperi ale muzeului am găsit obiecte care i-au aparținut lui St. L. Roth- biroul de lucru și haina pe care acesta a purtat-o în momentul execuției sale din data de 11 mai 1849, tabachera, arma, fotoliul sau, un încălzitor de pat, scrisoarea adresată de St. Roth copiilor săi înainte de moarte( din care am aflat ca avea înfiat chiar și un copil maghiar), poze cu arestarea lui de la Mosna, poze cu vechiul oraș Cluj și cu locul de la Cetățuia din Cluj în care a fost executat, o poza cu mormântul cu obelisc ridicat de medieșeni în cinstea lui, iar pentru importanta sa am trecut și eu ulterior pe la mormântul acestuia.






In această casă a locuit St. L. Roth in perioada în care a fost profesor și predicator la Mediaș. Stephan Ludwig Roth a scris Istoria Transilvaniei în 3 volume si a fost primul care a introdus în învățământul transilvănean și din tot Imperiul Habzburgic muzica și educația fizică în programa școlară. Foarte valide sunt si astazi ideile lui Roth care afirma ca „numai prin ridicarea nivelului cultural se putea ajunge la ridicarea nivelului politic” si ca „trebuie staruit cu toata autoritatea ca oamenii sa se hotarasca sa fie reci sau calzi, in niciun caz indiferenti, caci indiferenta exclude lupta si astfel nici biruinta nu este posibila”. Marele umanist sas Stefan Ludwig Roth, nascut la Medias, a participat la Revolutia de la 1848 si a militat pentru egalitatea tuturor natiilor din Transilvania, fara vreo partinire, recunoscand si ca limba romanilor este cea mai vorbita, atunci cand maghiarii voiau sa oficializeze numai limba lor. Revoltator a fost faptul ca, datorita convingerilor sale, maghiarii n-au tinut cont de promisiunea de amnistie a conducatorilor revolutiei si l-au împușcat la Cluj.
Pe urmele lui Stephan Ludwig Roth am fost si la castelul din Cetatea de Balta-unde a locuit pentru o scurta perioada de timp atunci cand a facut parte din administratia locala austriaca in timpul Revolutiei de la 1848, la Mosna (St. L. Roth a fost preot și la Mosna și la Nemsa) si în Germania la Tubingen -unde si-a dat doctoratul.
http://cultura.primariamedias.ro/casa-memoriala-st-l-roth/




De la acest muzeu am luat apoi masina pe care am parcat-o in curtea Muzeului Municipal Medias, si ne-am indreptat spre Casa memorială „Hermann Oberth”. Acesta casa este un muzeu ce a fost inaugurat în anul 1994 cu ocazia aniversării a 100 de ani de la naşterea marelui savant Hermann Oberth, pionier al zborurilor interplanetare, a tehnicii rachetei și aeronauticii – alături de americanul Robert Goddard și rusul Konstantin Eduardovici Țiolkovski.




Casa memorială „Hermann Oberth” este împărțita în trei zone expoziţionale. O zona este dedicată sibianului Conrad Haas- inventatorul primei rachete în trepte cu combustibil, sau a rachetei –săgeți (cea care la consumarea unui proiectil atașat de ea, aprindea un altul, și așa mai departe). În această zona am văzut și o serie de machete de rachete, de la V2 la rachetele misiunii Apollo.





O altă zonă a muzeului a fost dedicată lui Dumitru Prunariu, unde am văzut costumul lui de zbor, alimente folosite de piloți, o machetă a navei cosmice Soyuz T-40 și a stației orbitale Saliut -6, costumul său de ceremonii și mai multe panouri informative despre activitatea sa. Dumitru Prunariu este singurul cosmonaut român și a venit de mai multe ori la Mediaș, la acest muzeu, întâlnindu-se de asemenea de nenumărate ori cu Hermann Oberth. S-a născut la Brașov, pe atunci orașul Stalin, și a urmat Facultatea de Construcții Aerospațiale din București. A fost pe rând ofițer în cadrul Comandamentului Aviației Militare, șef al Aviației civile române, președinte al Agentiei Spațiale Române, ambasador al României în Rusia, președinte al Comitetului ONU pentru Explorarea Pașnică a Spațiului Extra-atmosferic (UN COPUOS), etc.






Cel mai important aspect la acest muzeu a fost faptul ca am întâlnit aici un super-muzeograf, care ne-a făcut o prezentare a zonelor muzeului și în special a activitatii lui Hermann Oberth, folosind o mulțime de exemple, astfel încât să înțeleagă și să-l facă interesat pe băiatul meu de 10 ani, reușind să facă astfel, dintr-un muzeu învechit, cu o mulțime de informații plictisitoare pentru un copil, un loc din care băiatul meu a plecat entuziasmat și cu o mulțime de informații interesante.
Hermann Oberth s-a născut la Sibiu și apoi a copilărit la Sighișoara. Bunicul sau a fost Friedrich Krasser, medic și poet născut la Sebeș, pasionat și el de posibilitatea zborurilor cosmice, a afirmat în 1869: “Peste 100 de ani vor zbura oameni pe Lună. Nepoții noștri vor mai trăi”. Tatăl lui Hermann Oberth a fost medic chirurg și i-a dăruit copilului său la vârsta de 10 ani un telescop. Hermann Oberth este fascinat la 11 ani de cartea lui Jules Vernes- “De la pământ la lună” și-l întreabă pe tatăl său dacă este posibil acest lucru, iar tatăl său îi răspunde astfel: “ este posibil, trebuie să știi numai să vrei”.




In copilărie, în urma săriturilor de la bazinul de înot din Sighișoara, atunci când săritura cu brațele înainte îl ducea mai repede la fundul piscinei, față de săritura cu picioarele la piept, Hermann Oberth s-a gândit la forma rachetei, care ar trebui să fie ascuțită la vârf. Acesta urmează gimnaziul la Școală din Deal din Sighișoara si în paralel face primul său proiect de racheta și deduce ecuația fundamentală a zborului rachetelor. A urmat medicina la Munchen, iar apoi merge în Primul Război Mondial ca medic militar.
În anul 1922 la Heidelberg- locul în care e înmormântat și dragul nostru Alexandru Ioan Cuza, Hermann Oberth sustine lucrarea de diplomă legata de studiul rachetelor, dar aceasta este respinsă, fiind considerată utopică, apărând în perioada în care omul abia începea să proiecteze avioane care zburau orizontal, așa ca profesorii germani nu aveau cum să înțeleagă cum să fie posibil zborul vertical, până în spațiu. În schimb, la Universitatea Tehnică din Cluj, lucrarea sa este acceptată și devine profesor de fizică. Mai întâi este professor la Sighișoara și apoi se transferă la Mediaș ca profesor de matematică și fizică la liceul Stephan Ludwig Roth.
La Mediaș scrie lucrarea “Racheta spre spațiile interplanetare”. Isi publică cartea pe banii săi, editurile nefiind dispuse sa faca asta. Inca din 1923 proiectează o rachetă și o stație interplanetară ca o prima trambulină spre cosmos. Pe lângă acestea desenează și explică starea de imponderabilitate, explică condițiile necesare pentru ca o rachetă să ajungă în spațiu și forțele la care ar trebui să fie supus un om care ajunge în spațiu, schițează un costum de cosmonaut.





În anii ‘30 Berlinul lansează o rachetă după planurile lui Oberth, iar Regele Carol al Doilea ii cere lui Hermann Oberth să produca rachete și îi permite să experimenteze în atelierele Scolii tehnice de aviație din Mediaș, înființată la începutul anilor 1900 (ulterior unica școală de maiștri militari din România, desființată la începutul anilor 2000).
În anii 1928 Hermann Oberth îi asista pe producătorii unui film la construcția unui cosmodrom și a unei rachete realizate pentru filmul mut “Femeia în luna”, machetă după care se va inspira construcția cosmodromului de la Cape Kennedy sau Cape Canaveral- locul de unde a fost prima dată lansată o rachetă V2 și de unde au fost desfasurate misiunile Apollo. Hermann Oberth fiind și profesorul lui Werner von Braun, seful programului rachetelor americane „Saturn” și a misiunilor Apollo.






Am aflat cu această ocazie și ca la Mediaș, Hermann Oberth mergea pe Târnava Mare și arunca bolovani din barcă ca să studieze cum afectează acest lucru deplasarea barcii, iar de aici unii oameni care nu-i înțelegeau acțiunile l-au poreclit “Oberth Nebunul”….
La Mediaș lansează în anii ‘30 o rachetă experimentală cu combustibil lichid, iar apoi proiectează o rachetă cu combustibil solid ghidată prin radio. Tot atunci brevetează motorul conic și iși întrerupe experimentele la Mediaș in 1938 din lipsă de oxigen lichid. Pleacă în Germania după terminarea Celui de-al Doilea Război Mondial și se stabilește la Feucht lângă Nuremberg. În 1950 merge în orașul La Spezia din Italia unde construiește racheta sa pe bază de azotat de amoniu, iar Societatea pentru navigație spațială Stuttgart instituie medalia Hermann Oberth pentru merite deosebite în astronautica. In 1955 pleacă în SUA unde publica mai multe carti. Fiul lor, Adolf, se mută în California în apropiere de San Diego. Hermann Oberth colaborează sub conducerea lui Wernher von Braun la programele NASA. În 1958 American Astronautical Society instituie premiul Hermann Oberth și alege ca simbol motorul conic construit la Mediaș. În 1961 este inginer consultant în San Diego. În anii ‘70 la Feucht în Germania se deschide un muzeu în cinstea lui Hermann Oberth. În 1972 Hermann Oberth revine într-o vizită mai lungă în România și face un tur pe la Sighișoara, la Liceul Stephan Ludwig Roth din Mediaș, la Universitatea Cluj – unde primește titlul de Doctor Honoris Causa în științe fizice, susține o conferință la București, etc. Este invitat în Rusia la monumentul lui Yuri Gagarin alături de mai multi cosmonauți. Se întâlnește de mai multe ori cu cosmonautul nostru Dumitru Prunariu. La Feucht moare la vârsta de 95 de ani, acolo fiind si înmormântat.






Am mai vazu in Casa memorială „Hermann Oberth” si timbre omagiale din România, dar și unele din Paraguay, Guineea, Ghana, iar deasupra unei uși era un citat al lui Konstantin Eduardovici Țiolkovski, un alt pionier al aeronauticii: “Pământul este leagănul omenirii, dar cine ar accepta să-și petreacă întreaga sa viață în leagăn?”.







Program de vizitare de luni-vineri între orele 09.00-17.00, iar sâmbătă-duminică între orele 10.00-12.00.
Trebuie să cunoaștem și să fim mandri de personalitățile ce și-au legat activitatea de țara noastră. Herman Oberth- ,,Un transilvănean în drum spre stele” ar trebui să fie cunoscut de toți românii, nu doar de sighișoreni, sibieni și de medieșeni, sau de cei ce urmează studii de profil.

În maternitatea în care m-am născut este astăzi amenajat Muzeul Gazelor Naturale, muzeu ce a fost inaugurat de catre Romgaz in anul 2010, cu ocazia implinirii a 100 de ani de la prima sonda comerciala de gaze naturale din Romania.
Muzeul nu este mare, dar am gasit aici informații interesante despre istoria gaziera din România și mai multe obiecte interesante legate de această industrie.
Am văzut astfel un contor de gaz care funcționa prin introducerea de monede, un ghimpar folosit la extragerea lucrurilor scăpate în gaura de foraj, o machetă a vestitei sonde din Marea Neagra, o machetă care îți arată cum funcționează o instalație de foraj și o lampă de gaz veche- aflând astfel ca in anul 1917, oraşul Turda devenea primul oraş din Europa iluminat cu gaz natural, iar în perioada 1917 – 1925 s-a realizat alimentarea cu gaz metan a primelor oraşe din Transilvania: Turda, Târnăveni şi Mediaş.





Am mai văzut in Muzeul Gazelor Naturale mai multe poze vechi legate de această activitate, o poză cu I.C. Brătianu la Sonda 17 în 1924 și o poză cu erupția de la Sonda 5 din Copșa Mică din anul 1933. Am aflat astfel ca a fost cel mai mare incendiu din istoria activităţii gaziere din România, incendiu care a stat aprins mai mulți ani la rând, fiind stins abia după intervenția armatei care a aruncat peste crater mii de vagoane de noroi. În urma acestui incendiu se pare s-a descoperit negrul de fum folosit în industria anvelopelor și astfel s-a înființat la Copșa Mică vestită fabrica de negru de fum.




Am mai văzut în Muzeul Gazelor Naturale și manuscrisele și albume de fotografii din călătoriile de studiu ale lui Constantin Ioan Motas, al cărui nume a fost dat unei școli, unei piețe și unei străzi din Mediaș. Ioan Motas s-a născut la Iași, a absolvit Academia de Mine din Freiberg in anul 1908 și a devenit în 1918 primul director al societății de gaze Sonametan și cel mai longeviv director general din istoria sectorului gazifer. Alți pionieri ai industriei gaziere din România au fost Augustin Vancea și Periclis Svoronos. După bihoreanul Augustin Vancea a fost botezată o stradă din Mediaș, el fiind de profesie geolog și una dintre cele mai stralucite personalitati care a activat in Centrala Gazului Metan Medias. Braileanul Periclis Svoronos împreunăcu geologul Augustin Vancea au realizat in anul 1945, calculul rezervoarelor de gaze din Bazinul Transilvaniei si din Extracarpati.




Muzeul Gazelor Naturale avea expuse și o lege din 1912 pentru încurajarea industriei naționale, lege tipărită în București, Legea Minelor din 1937 și Legea Energiei 1924.



Pe câteva panouri din acest muzeu am găsit informații despre istoricul activitatii gaziere din Romania. Am aflat astfel ca emanatiile de gaz natural au fost observate in diverse regiuni ale lumii inca din anul 2000 i.Hr., aprinderea acestora fiind cauzata de descarcari electrice. Din cele mai vechi timpuri popoare ale antichitatii cunosteau gazele naturale sub denumirea de “focuri sfinte” sau “ focuri vesnice”. În 1671 la Bazna, lângă Mediaș, niște ciobani aprinzând un foc ca să se încălzească au descoperit emanațiile de gaze naturale, iar în 1672 apare prima relatare a apariției gazelor naturale de lângă Mediaș.



Momentul de inceput al industriei moderne de gaze naturale pe aria mondiala s-a produs in anul 1821, in S.U.A, unde o fantana sapata de William Hart in Fredonia, Pennsylvania, producea gaze naturale care au fost captate si transportate prin conducte in tot orasul pentru iluminarea strazilor si a caselor.
În Transilvania guvernul ungar însărcinează în 1890 un profesor de geologie ca să facă un foraj pentru săruri de potasiu, fiind primul foraj cu caracter de cercetare minieră de pe actualul teritoriu al României.
Descoperirea propriu-zisă a gazelor naturale s-a realizat în 1909 prin dotarea unei sonde la Sărmașel, în Transilvania.
În 1912 la Turda apare prima organizație de profil din Europa pentru transportul și valorificarea gazelor naturale și astfel în 1914 apare prima conductă de transport gaze naturale între Sarmasel și Turda, 55 km.
În 1913 a fost introdus în exploatare unul dintre cele mai mari zăcăminte de gaze naturale din România, cel de la Deleni-Haranglab.
In 1925s-a fondat Societatea Nationala de Gaz Metan “ Sonametan” și s-a montat la Mediaș prima stație de reglare-măsurare-predare gaze naturale din Europa.
1938 eram pe locul 3 în lume după Sua și URSS la producția de gaze.
Primul depozit de inmagazinare a gazelor naturaledin Romania și din Europa s-a cladit in 1958, la Ilimbav, jud.Sibiu
In anul 1969 Romania detine locul IV in lume in ceea ce priveste productia de gaze cu un procent de 2,54% din productia mondiala, dupa Sua, URSS și Canada.




ClădireaMuzeului Gazelor Naturale e amplasată în mijlocul unui frumos parc natural și se vizitează fără bilet de intrare. Pentru mai multe detalii vă rog să consultați pagina oficială a muzeului:
http://www.muzeulgazelor.ro/index.php/calendar
Este un muzeu care se înrudește parcă cu alte locuri de acest gen din România, cum ar fi: Muzeul Petrolului din Ploiești, Vulcanii Noroioși, Focul Viu de la Andreiasu, Muzeul de Geologie din București.



Orasul Medias a fost construit de catre sasi in jurul anilor 1200 pe ruinele Castrului roman Media, care, a fost numit probabil asa datorita pozitionarii sale centrale in Dacia Romana, la fel cum tot pentru pozitia centrala pe harta lumii de atunci, romanii au numit asa si Marea Mediterana.
La Medias s-au gasit locuinte, ateliere de prelucrat fierul si diverse obiecte datand din epoca romana, dar si caramizi inscriptionate cu Legiunea XIII Gemina-una dintre cele doua mari legiuni stationate in Dacia Romana.
Danga pentru insemnat vite a Orasului Medias era reprezentata de o palma cu degetele deschise, lucru care te poate duce cu gandul la un „give me five” medieval, un semn al prieteniei locuitorilor.


Mediasul devine oras la jumatatea anilor 1300, fiind unul dintre cele mai vechi din Romania, iar la sfarsitul anilor 1400 este mentionata existenta in Medias a unui spital. In oras este ales la sfarsitul anilor 1500 principele Transilvaniei, Andrei Bathory, iar fratele sau, Stefan Bathory devine rege al Poloniei si Lituaniei. Incepand cu anii 1800, pe fundamentul vechilor bresle, incep sa functioneze primele fabrici- de pielarie, de postav si textile, salamuri si conserve, vase emailate, sticlarie. Aici s-a produs primul cristal si primele vase emailate romanesti. Inainte de caderea regimului comunist, in raport cu marimea lui, Mediasul cred ca era cel mai industrializat oras din Romania. Va mai amintiti ca pe toate geamurile de la trenuri si pana la Oltcit-uri scria “Medias”? Casa Poporului a fost decorata cu candelabre de cristal de Medias. Piesele popularului joc REMI aveau inscriptionate pe ele denumirea Mediasului, iar pe remorcile autocamioanelor scria Automecanica Medias. Salamul de Sibiu se producea si la Medias, fiind produs la defunctul Salconserv. Intrerupatoarele aveau si mai au inca inscriptionate denumirea de „Relee Medias”. Nu in ultimul rand mentionez si exploatarile de gaze, iar incepand cu anii 1900 gazduirea in Medias a sediilor Romgaz si Transgaz, doua mari companii nationale listate la Bursa de Valori, apoi fabricile de textile, de pielarie -Karres, singura unitate de maistri militari de aviatie din Romania.




Mediasul poate sa fie punctul de plecare spre frumoasele sate ardelenesti, cu cele peste 200 de biserici fortificate sau spre orasele Sighisoara, Sibiu, Targu Mures, bisericile fortificate din Biertan, Richis, Iacobeni, Apold, Castelul Bethlen din Cris, bisericile fortificate din Mosna si Alma Vii, Cetatea Slimnic, turnul inclinat al bisericii Rusi, bisericile fortificate Agarbiciu, Axente Sever, Valea Viilor, Crama Villa Vinea, Statiunea Bazna, bisericile fortificate din Curciu, Darlos, Bagaciu, s.a.m.d.
Sper ca v-a placut articolul si ca v-am inspirat pentru urmatoarea destinatie de vacanta! Va invit in incheiere sa descoperiti pe harta de pe www.taradacilor.ro peste 500 de obiective turistice din Romania: https://www.taradacilor.ro/2016/02/28/tara-dacilor-pe-harta/
Orasul Medias este cu adevarat un loc deosebit. Atmosfera sa este incarcata de istorie si de oameni remarcabili care au contribuit la dezvoltarea sa. Este mandrul meu oras natal si sunt bucuros sa vad ca este apreciat si promovat din ce in ce mai mult. Recomand tuturor sa il vizitati si sa descoperiti bogatia sa istorica si culturala! Felicitari pentru acest articol minunat despre Medias!
Excelenta prezentare, felicitari!