Va recomand mai jos un traseu superb, pe care l-am facut in Muntii Apuseni, un traseu cu minunate cascade, binecuvantat cu munti si chei spectaculoase, bogat in istorie, traditii si oameni faini. Un drum care te introduce in misteriosul regat al pesterilor, pe care aici le gasim din abundenta.

Sipote, Huda lui Papara, Lupsa, Pisoaia, Dealul cu Melci, Avram Iancu, Poarta lui Ionele, Coiba Mare

Traseul ajunge la Pestera Huda lui Papara, la Cascada Pisoaia si Dealul cu Melci, la Casa Memoriala Avram Iancu, la Pestera Poarta lui Ionele din Cheile Odrancusei, la Pestera Coiba Mare si multe altele…Este un traseu usor, de familie, care presupune doar putina miscare.

Ca sa vizitezi aceste obiective te poti caza in zona Ghetarului de la Scarisoara sau a Cetatilor Ponorului, si astfel poti explora de aici pe indelete toate aceste obiective turistice. Daca te afli in Cluj sau in Alba Iulia, si ai la dispozitie doar o zi, atunci poti sa dai o fuga pentru a vedea o parte dintre aceste minunatii.

O prima oprire scurta din acest traseu poate fi facuta la CASCADA SIPOTELOR, pe care o gasiti pe partea stanga a drumului, cum veniti dinspre Turda. Aflata in Comuna Posaga, inainte de a intra pe teritoriul Satului Salciua, frumoasa cascada se revarsa in Raul Aries dupa ce parcurge circa un kilometru de drum presarat cu alte cascade.

Cascada Sipote (2)

Si cum „calatorului ii sade bine cu drumul”, am plecat mai departe, si la circa doi kilometri de Cascada Sipotelor, am facut stanga in Satul Salciua, inspre Satul Sub Piatra, unde, la terminarea caselor, am urmat un drum forestier de circa trei kilometri catre obiectivul pe care-l cautam: PESTERA HUDA LUI PAPARA.

Am ajuns la un loc de unde nu s-a mai putut continua cu masina, si am luat-o la pas cu bobocul nostru intr-o placuta plimbare, rasfatati de razele soarelui. Pana la Pestera Huda lui Papara am parcurs circa patru sute de metri, avand in stanga un masiv muntos care-si arata mandru pieptul, iar in dreapta un rau care parca fugea din calea unui mare pericol. La un moment dat am vazut Muntele Bulz, cel care gazduia pestera, dar ca sa ajungem pana la el a trebuit sa trecem raul pe un pod suspendat pe cabluri metalice.

Spre Pestera Huda lui Papara ,obiective turistice in Muntii Apuseni, Transilvania Romania

In fata Pesterii Huda lui Papara, care semana cu o fantana arteziana in forma de gura de urias, am gasit cateva rate albe care isi faceau linistite siesta, deloc speriate de infatisarea gurii de urias. Ratele stateau ascunse de dupa bolovanii scuipati parca de gura de urias, in incercarea de a opri raul fugar.

Pestera Huda lui Papara (7)

Prin traditie, se crede ca a fost pestera in care se retragea Zalmoxis, iar in afara de acest renume, pestera mai detine si multe alte superlative-aceasta gazduieste cea mai mare colonie de lilieci din Europa, cea mai mare cascada si cel mai lung curs subteran. Din pacate, amenajarile facute pentru vizitarea Pesterii Huda lui Papara s-au distrus, si nu am reusit sa intram in ea, dar a meritat pe deplin plimbarea pana aici.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

In Satul Salciua va mai puteti opri si la Muzeul Etnografic “Valer Butura”, o veche casa romaneasca cu caciula de paie, situata pe stanga, chiar la marginea drumului. Daca aveti copii cu voi, acestia se pot bucura de toboganele si de leaganele din parcul alaturat.

Mergand putin mai in fata veti afla MANASTIREA LUPSA, considerata a fi cea mai veche manastire de lemn din Transilvania. Aceasta este situata pe partea dreapta a traseului nostru si este inconjurata de un zid de piatra. A fost ridicata in anii 1400 de un boier local.

Biserica Lupsa ni s-a infatisat cu o alura zvelta si cu formele modelate in timp cu diverse elemente de inspiratie greco-catolica, reformata si ortodoxa.

Urmatoarea oprire am facut-o la una dintre cele mai frumoase cascade intalnite in Tara Dacilor. CASCADA PISOAIA, care se gaseste in satul Nemesti, relativ aproape de drum, si la care ai acces si cu masina, este o cadere de apa de peste 18 metri.

Cascada Pisoaia  ,obiective turistice in Muntii Apuseni, Transilvania Romania

Cascada Pisoaia ne-a intampinat cu infatisarea-i superba, care ne-a facut sa ne gandim din nou la cascadele din Avatar. Am gasit aici un prag muntos, peste care raul isi desfasura in cascada firele, asemenea cositelor unei zane bune. Un obiectiv care-si cheama admiratorii tot timpul anului si care nu trebuie ratat daca ajungeti in zona.

Infoturism Cascada Pisoaia (15)
APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

Chiar la drum, cum faci stanga inspre Cascada Pisoaia, o sa vezi un indicator si un masiv de stanca interesant, la care merita sa te opresti pentru o sesiune de fotografii. Este DEALUL CU MELCI, o rezervatie naturala, paleontologica, care a pastrat mii de ani fotografia a circa 30 de specii de moluste aflate intr-un vechi recif.

Infoturism Dealul cu Melci (6)

Am continuat apoi mai departe pana la CASA MEMORIALA AVRAM IANCU, unde, am vizitat locul in care s-a nascut si a trait marele erou national, precum si un mic muzeu, o scoala si biserica din localitate.

Casa Memoriala Avram Iancu (1)

Am gasit expuse la CASA MEMORIALA AVRAM IANCU armele, drapelul, fluierul si alte documente personale ale lui Avram Iancu- unul dintre cei mai de seama conducatori ai Revolutiei de la 1848. Este un muzeu educativ si incarcat de emotie, unde fiecare varsta poate gasi ceva interesant de vazut si de invatat. In pivnita casei s-a amenajat si un mic muzeu etnografic, unde am admirat unelte sculptate in lemn, costume populare si diverse obiecte casnice ale motilor. Este amenajata aici si o biblioteca, dar care din pacate nu este vizitata deloc de localnici… Cu siguranta sunt ocupati cu munca de zi cu zi, dar macar copiii lor ar trebui cumva atrasi aici…

Casa Memoriala Avram Iancu, obiective turistice in Muntii Apuseni, Transilvania Romania

Cum sa nu vizitezi acest monument memorial, cand Avram Iancu s-a luptat pentru drepturile romanilor din Transilvania, organizand Legiunea Auraria Gemina cu care a luptat impotriva armatei unguresti, dezamagit de faptul ca acestia doreau doar emanciparea natiunii ungare, fara drepturi pentru romanii care erau de doua ori mai numerosi. Ajuns aici, gandul mi-a zburat si la multe alte nume si destintii istorice descrise pe acest blog, la Balcescu si la Eftimie Murgu -contemporani ai acestor razboaie, la camaradul sau Axente Sever, la revolutionarii din Tara Romaneasca Ion C. Bratianu, Stefan Golescu, Popa Sapca, dar si la Blaj unde s-au tinut adunarile revolutionarilor romani, s.a.m.d.

Program de vizitare: luni inchis, marti-duminica 10-18. Adresa : sat Incesti. Apasa mai sus pe numele scris cu litere mari pentru a ajunge la destinatie..

Va recomand cu aceasta ocazie sa ajungeti si la Tebea, unde este inmormantat marele nostru erou si sa-i transmiteti un gand bun si recunoastinta voastra.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

De aici, inspre Garda de Sus, unde sunt alte obiective turistice interesante, ai doua variante de traseu, o varianta foarte pitoreasca, in care descoperi cu adevarat satele motilor, dar pe un drum forestier (care totusi a fost parcurs cu grija si cu emotie de o masina cu garda joasa), sau un drum ocolit pe sosea, pe la Albac. In zona Garda de Sus probabil ca cel mai renumit obiectiv este Pestera Ghetarul de la Scarisoara, pe care l-am vizitat cu alta ocazie si despre care nu o sa scriu acum. Noi am venit de aceasta data pentru alte obiective, si anume pentru Pestera Poarta lui Ionele, Cheile Odrancusei, Pestera Coiba Mare si Cascada Varciorog.

In Garda de Sus, Raul Odrancusa care se revarsa in Aries, chiar in centrul satului, a format frumoase chei salbatice si gazduieste locul unde se ascunde si frumoasa PESTERA POARTA LUI IONELE.

Am incercat sa vedem pestera in prima zi, undeva in jurul orelor 16, dar, desi programul era de la 10 pana la orele 18, nu am gasit pe nimeni aici, si ne-am intors de unde am venit, asemeni altor turisti.

Pestera Poarta lui Ionele, obiective turistice in Muntii Apuseni, Transilvania Romania

Am avut noroc a doua zi, cand am gasit ghidul acolo. Pestera Poarta lui Ionele este frumos amenajata pe fonduri europene, iar colonia de lilieci este bine protejata intr-o zona in care nu se permite accesul. Cum urci spre pestera, observi portalul inalt de peste 20 de metri si o imagine superba, cu o cascada ce izvoraste dintr-un izbuc aflat chiar la intrarea in pestera. Am inteles de la ghid ca pestera poarta numele “lui Ionele” de la un proscris care s-a ascuns aici, fiind prins intr-un final de autoritati, atunci cand a coborat in sat dupa hrana.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

Am incercat sa ajungem si la Pestera Ghetarul de la Vartop, care se poate vizita doar cu programare la numerele de telefon gasite pe afisele de la Pestera Poarta lui Ionele, dar ne-am oprit numai la Pestera Coiba Mare. Pana aici, din Garda de sus sunt aproximativ 14 kilometri si cea mai mare parte o faci pe un drum forestier pe care trebuie sa mergi destul de incet. Am vrut sa vedem si Izbucul Tauz, dar din pacate, din lipsa de indicatoare nu l-am gasit.

Odata ajunsi la un mic indicator cu PESTERA COIBA MARE, ce era tintit de un copac, am lasat masina intr-o parcare amenajata si am coborat pe zapada cei circa 50 metri, unde ne-a intampinat imensul portal al pesterii.

Diferit fata de pesterile Huda lui Papara si Poarta lui Ionele, apa intra in pestera ca intr-o gura imensa, ca intr-o palnie care aduna sudoarea muntilor si o conducea mai jos formand Izbucul Tauz, de unde Raul Garda isi continua calatoria pana la intalnirea cu Odrancusa. Am inteles ca pestera este destul de inaccesibila si periculoasa in aceasta parte a anului, asa ca ne-am multumit sa o privim de la intrare, de la locul in care se putea ajunge mai usor…:(

Pestera Coiba Mare, obiective turistice in Muntii Apuseni, Transilvania Romania
APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

In aceasta mini escapada am lcauta si un alt obiectiv renumit al zonei, Cascada Varciorog, la care gps-ul ne indica ca putem sa ajungem cu masina pana aproape la 400 de metri de ea. Din pacate am strabatut un drum forestier care nu se mai termina, cu mai multe directii nesemnalizate, si cum panta era destul de abrupta si se lasase racoarea serii, ne-am intors la un balmos motesc si o merisonata.

APASA AICI PENTRU SI MAI MULTE FOTOGRAFII

In speranta in care v-am inspirat in cautarea urmatoarelor destinatii de vacanta va urez drum bun!

Va invit in incheiere sa descoperiti si alte trasee interesante din Romania: https://www.taradacilor.ro/2016/02/28/tara-dacilor-pe-harta/

harta obiectivelor turistice ale Romaniei, ce sa vezi, infoturist

Similar Posts

5 Comments

1. Muntii Apuseni sunt minunati! O zona in care gasesti la tot pasul ceva de vizitat. Pestera Huda lui Papara, Pestera lui Ionele si Coiba Mare sunt unele dintre cele mai importante pesteri de aici alaturi de surorile mai renumite, Scarisoara si Pestera Ursilor. Iar Cascada Pisoaia pur si simplu iti incanta privirea!