Parcul Trivale, Poarta Eroilor, obiective istorice Pitesti, Arges

Si orasul PITESTI este dupa mine demn de un citybreak, mai ales atunci cand cautati alternative la zonele aglomerate ale tarii noastre.

Pentru a vizita topul obiectivelor turistice din orasul Pitesti, va recomand sa incepeti traseul cu Galeria de Arta “Rudolf Schweitzer Cumpana”- organizata intr-o superba cladire de la sfarsitul anilor 1800, apoi sa mergeti prin zona pietonala de pe strada Victoriei pana la Fantana Muzicala si mai departe pana la Biserica Domneasca a lui Constantin Serban- cel care a ctitorit si Biserica Patriarhiei din Bucuresti. Intrati apoi la vastul Muzeu Judetean Pitesti pentru a descoperi o serie de obiecte interesante gasite la Vierosi si Tutana, istorii legate de haiduci, de Casa Regala a Romaniei si de personalitatile argesene. Luati masina si mergeti in Parcul Trivale pentru o placuta plimbare, la Gradina Zoologica Pitesti si la Memorialul Inchisorii Pitesti- unde a avut loc „Fenomenul Pitesti”.

Obiective turistice Pitesti, Arges, Romania, traseu de weekend

1.GALERIA DE ARTA “RUDOLF SCHWEITZER CUMPANA” este gazduita de fosta cladire a primăriei orașului Pitesti, intr-un edificiu de la sfarsitul anilor 1800.

Muzeul poarta numele pictorului Rudolf Schweitzer Cumpana, un fiu al orasului Pitesti si din acest motiv am admirat aici cele mai multe opere de-ale sale. Pe langa aceste opere de arta am fost cucerit de o multime de sculpturi si picturi interesante, ramanand fermecat de “Musceleanca” lui Nicolae Grigorescu, de „Taranca cu ulcior pe cap” de Arthur Verona si de „Tiganca” pictorului maghiar Lajos Bruck.

Cladirea Galeriei de Arta din Pitesti are nevoie urgenta de renovare, dar am inteles de la ghid ca in curand se va intampla acest lucru.

Program de vizitare: marti – duminica 9-17. Acces: 3 lei adulti, 2 lei copii.

Unii oameni pot considera muzeele plictisitoare, dar pentru mine acestea au o atracție imensa. In muzee aflu mereu lucruri noi legate de istorie, de etnografie și de folclor. La cele din Romania aflu de identitatea noastră, iar muzeele de arta imi formează gustul estetic.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

2. Am plecat spre zona pietonala cu gandul la frumoasele opere de arta lasate in urma, dar nu inainte de a imortaliza sculpturile in piatra din spatele muzeului si statuile lui Nicolae Balcescu si Mircea cel Batran din apropiere. Pana sa ajung la Fantana Muzicala am admirat in zona pietonala si cateva cladiri istorice, ce gazduiesc in prezent Primaria Pitesti, Curtea de Apel Pitesti- o cladire ce seamana cu Palatul Patriarhiei din Bucuresti, Cinema-ul “Sebastian Papaiani”, cladirea ce gazduieste magazinul Zara, s.a.m.d.

3.BISERICA DOMNEASCA SAU SFANTUL GHEORGHE din Pitesti a fost ctitorita la jumatatea anilor 1600 de domnitorul Constantin Serban- cel care a ctitorit si Biserica Patriarhiei din Bucuresti, iar de atunci statutul de targ al Pitestiului s-a schimbat in cel de oras.

Deosebit la aceasta biserica este pridvorul cu etaj, un model de constructie folosit pentru prima data in Tara Romaneasca, care m-a dus cu gandul la fortificata Manastirea Varbila si la impresionantul Schit Balteni.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

Pana sa ajungem la urmatorul muzeu, ne-am oprit in “Gradina Publica”, pentru a face cateva poze statuii lui I.C. Bratianu- pe al carei soclul observasem un basorelief cu tarani. Existenta acestui basorelief este datorata faptului ca, pana relativ recent, in acest loc si pe acest soclu era amplasata statuia “Taranul Roman 1907”- ridicata in cinstea taranilor omorati in Rascoala de la 1907, dar „alesii” nostri au considerat ca nu are ce sa caute taranul in centrul orasului Pitesti si l-au mutat in alta parte…

4. Peste drum de acest parc se afla MUZEUL JUDETEAN ARGES, un vast muzeu gazduit de o cladire a fostei Prefecturi Arges, cladire ce a fost construita la sfarsitul anilor 1800.

Daca la Galeria de Arta Pitesti, copiii au fost mai mult distrati, trecand foarte repede pe langa picturi, la acest muzeu au devenit interesati- avand in vedere faptul ca turul a inceput cu Sectia De Stiinte Ale Naturii, unde, dioramele cu animale si pestera i-au captivat. Si noi am vazut lucruri interesante in aceasta zona, descoperind un sparcaci si o ghionoaie, nume ce descrie la figurat o femeie rea.

Am gasit intr-o serie de scrisori vechi informatii din vremuri indepartate despre padurile tarii, dar atat de actuale si astazi. Astfel, Emil Pop spunea in ’48 ca avem trista reputatie de a fi tara celor mai multe fierastraie, in raport cu capacitatea padurilorsi ca cea mai mare fabrica de cherestea din lume se gaseste la Talmaci, avand 27 de gatere. O tema de ecologie si protectia mediului foarte potrivita pentru educatia tinerilor din ziua de astazi. Tot in aceasta zona a muzeului am vazut si steme de judete ce contineau pasari și animale: Arges, Dambovița, Focsani, Hunedoara, Muscel, Vlasca, Roman, Constanta, Baia, Sighet,Tulcea.

In zona de istorie si arheologie am admirat atat de multe obiecte, incat nu pot sa le enumar pe toate aici. Mentionez doar obiectele găsite la manastirile Vierosi si Tutana, la Targoviste, scarite de sa, scarpinatori cu intarsii de sidef, un gavan, un amnar si un cremene, principalele functii medievale in Tarile Romane si suma imensa a haraciul pe timpul lui Mihai Viteazul- 110.000 galbeni.

Am mai apreciat la aceasta cladire si scarile sle somptuoase, iar pe pereti, portretele unor importanti domnitori romani.

Cu ocazia vizitei mi-am reamintit de faptul ca au fost si alte miscari revolutionare, premergătoare Revolutiei de la 1848 si am vazut expus aici „Regulamentul Organic”, arme si obiecte turcesti frumos lucrate, o poza cu Anghel Haiducul, sticle de vin din Viile Brătianu asezate intr-o frapiera ce a apartinut familiei, cartea Reginei Maria, cartea Reginei Elisabeta, o tapiserie cu Familia Regala a Romaniei si obiecte ce au apartinut unor personalitati nascute in oras, cum sunt Armand Calinescu si Ion Antonescu- a carui biserica am vizitat-o in Bucuresti.

Am plecat de aici cu gandul la posterul cu imaginea lui Carol I, pe care era scrisa si deviza lui Vintila Bratianu: “Prin noi inșine” , un motto pe care ar trebui sa-l adoptam la nivel national si sa-l facem celebru, asa cum sunt alte devize renumite in lume: –“Nimic fara Dumnezeu” Familia Regala a Romaniei, “Avem credinta in Dumnezeu”- America, “Unitate in diversitate” – Uniunea Europeana sau “Libertate, Egalitate, Fraternitate” – Franta.

Program de vizitare: marti – duminica 9-17. Acces: 6 lei adulti, 2 lei copii.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

Cu ocazia vizitei in orasul Pitesti, va recomand sa faceti si un popas culinar inedit si sa incercati traditionalele maduvioare in cosita, momite, fudulii, s.a.m.d. Nu am mai intalniti nicaieri in Romania o traditie de a manca maduvioare, asa cum am vazut la Pitesti. Aici, in fiecare vineri, in targul de masini, gratarele sfaraie neincetat cu astfel de bunatati. Vedetele gastronomice sunt aceste maduvioare frumos impletite in cosite, apoi date prin faina de malai si asezate cu drag pe gratar. Se servesc cu un sos gros de usturoi si cu ardei copti. Langa maduvioare, alte mancaruri mai speciale pe care le gasiti in Pitesti, sunt matele de porc si fuduliile pe gratar, servite cu acelasi sos gros de usturoi si cu ardei copti. Iar pe langa bunatatile de mai sus, am incercat de cateva ori si bunatatile clasice- pastrama de oaie, arhi-intalnitii carnati Radic si mititeii. Asadar, in Pitesti se pot satisface si gusturile cele mai fine, dar si cele mai “excentrice”- pentru gurmanzii curiosi. Trebuie sa stiti ca targul de masini nu e chiar un loc de impresionat noua prietena, e un loc fara pretentii, unde sa vii cu baietii ca la un ospat medieval. Daca vreti sa incercati aceleasi lucruri intr-un loc mai elegant, mergeti la un restaurant in centrul Pitestiului.

5. Pentru a ajunge in Parcul Trivale- denumit asa probabil dupa numele unui rau care aduna apa de pe trei vai, trebuie neaparat sa luati masina.

Parcul Trivale este situat intr-o padure deasa, cu copaci maiestosi, un parc vechi infiintat pe la inceputul anilor 1900. Dupa parcul Trivale si-a luat numele si Iosif Netzler- sub pseudonimul literar Ion Trivale, criticul literar nascut in Pitesti.  La intrarea in parc se afla Poarta Eroilor Argeseni- un monument ridicat in anii ’20 in cinstea soldatilor romani.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

6. In imensa padure a parcului Trivale se afla si GRADINA ZOOLOGICA PITESTI, unde, am auzit pentru prima data un raget de leu. Acum am aflat ce inseamna pentru celelalte animale sunetul puternicului animal, sunet care se poate auzi de la o distanta de 10 km. Am inteles de la paznicul gradinii ca leul rage in special spre inserat, atunci cand am ajuns si noi. Nevazand leul, am crezut initial ca sunetul se aude de undeva amplificat, din boxe, dar nici vorba. In linistea padurii si cu Gradina Zoologica Pitesti goala, am simtit efectiv fiori pe sira spinarii, iar baiatul meu a inmarmurit, desi leul de aici este amarat, in comparatie cu cei pe care i-a vazut in “savanna” din Valencia.

Am mai vazut in aceasta gradina zoologica si un bou watusi, o agama cu barba si frumosi fazani aurii. Zoo de la Pitesti are si camile, lame, tigri, zimbri, lupi, ursi, o vasta colectie de serpi si un mic crocodil. Ca si la Gradina Zoologica din Ramnicu Valcea am gasit aici geamurile care inlocuiau gratiile si dadeau astfel copiilor posibilitatea sa vada mai bine animalele, precum si un loc de joaca, dar nu atat de bine intretinut ca cel din Valcea.

Program de vizitare: marti – duminica 10-17,30 sau 19:30 vara. Acces: 3 lei adulti, 2 lei copii.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

7. Daca nu ati ajuns in Pitestii cu copiii, sau daca ii puteti lasa pentru o ora in parc cu mamicile, va recomand sa vizitati si MEMORIALUL INCHISOAREA PITESTI, locul in care s-a desfasurat “Fenomenul Pitesti”.

Noi am venit la acest memorial intr-o alta zi, dar nu pentru a ne intrista, ci pentru a vedea ororile sistemului comunist (un episod din prima sa perioada) si a constientiza unde se poate ajunge in lipsa democratiei.

Inchisoarea Pitesti a fost construita in anii ’40, pe timpul Regimului Antonescu si a functionat pana in ’77. Initial au fost adusi aici detinuti comuni, ca mai apoi in anii ’42 sa fie adusi detinuti politici, elevi si studenti, membri ai fratiilor de cruce- legionarii condamnati de Antonescu. Pana in ’48 regimul de detentie era unul decent, detinutii puteau primii pachete, sa iasa la vorbitor, la dusuri, sa vorbeasca intre ei. In decembrie ’49 incepe “reeducarea” studentilor, cunoscuta acum sub numele de “Fenomenul Pitesti”. Era perioada lui Gheorghe Gheorghiu Dej (supranumele Dej fiind preluat de la orasul in care a lucrat un timp), o perioada de consolidare a puterii, dupa falsificarea alegerilor si preluarea conducerii, fiind definitorie represiunea dusa impotriva opozantilor- peste 100.000 de persoane fiind inchise pe motive politice si alte zeci de mii deportate in Baragan ( povestea satelor ridicate de catre cei deportati in Baragan am aflat-o in vizita la Muzeul Agriculturii din Slobozia). Trebuia sa avem si noi o Siberie a noastra, ca rusii, care, isi tineau tancurile la noi in tara si ne dictau intrarea in comunism.

Originile “Fenomenului Pitesti” se regasesc in Inchisoarea din Suceava, unde, detinutul Eugen Turcanu a fost dispus sa creeze o retea de informatori si astfel a fost trimis la Pitesti. Astfel, a inceput si creearea in penitenciare a unei structuri speciale a Securitatii. Stundentii care veneau aici, se bucurau la inceput ca ajung intr-un loc in care sunt si alti studenti, intelectuali cu care pot sa schimbe opinii, si astfel vorbeau si lucruri ascunse pana atunci anchetatorilor. Fenomenul consta in supunerea detinutilor la tot felul de orori, grozavii inimaginabile (pe care nu le descriu aici) si la bataia crunta din partea altor detinuti. Practic, ca sa fii lasat in pace trebuia sa treci din partea victimelor, in partea agresorilor si astfel sa-ti torturezi pretenii si familia. Au fost foarte putini cei care au rezistat si au trait pana in zilele noastre, iar povestile lor le-am aflat aici si am realizat ca acestor oameni le datoram ca natie mult, mai mult de o pensie amarata…

Se pare ca au incercat comunistii sa extinda aceasta metoda si in alte puscarii, dar nu au reusit. La Targu Ocna oamenii erau credinciosi lui Valeriu Gafencu- fiul lui Vasile Gafencu, membru in Sfatul Tarii si deportat de rusi in Siberia. La Brasov conducerea a refuzat sa sprijine un astfel de program. Dupa un timp, probabil la presiunile ONU pentru nerespectarea drepturilor omului, programul/experimentul s-a intors impotriva agresorilor, iar comunistii s-au lepadat de aceste unelte si au sustinut ideea ca detinutii se agresau intre ei, fara cunostinta lor, ca era un plan de destabilizare a lor prin legionari si astfel i-au condamnat la moarte pe cei ce i-au servit (pe Eugen Turcanu si alti detinuti). Si directorul inchisorii, Eugen Dumitrescu impreuna cu inca cativa, au fost condamnati la 7 ani de inchisoare, dar eliberati prin decret imediat dupa, iar membrii ai Securitatii bineinteles ca nu au fost acuzati de nimic…

Un supravietuitor al “Fenomenului Pitesti” a fost Nicolae Purcarea- fost partizan anticomunist in munti. Acesta si-a scris la 90 de ani memoriile, in cartea “Urla Haita..” si a devenit dupa eliberare, unul dintre cei mai apreciati sculptori in lemn. Un alt supravietuitor care a rezistat fenomenului Pitesti a fost Tache Rodas, care mai traieste si astazi in Ploiesti. Un altul, Constantin Fantana, adus aici ca elev pentru niste declaratii, a supravietuit, s-a casatorit, iar astazi fiul sau face parte din formatia Robin and The Backstabbers.

Tot in aceasta puscarie au suferit si faimosii Haiduci ai Muscelului, a caror memorie am vazut-o cinstita si la Manastirea Negru Voda de la Cetateni. Aceasta grupare a fost una dintre cele mai longevive miscari anticomuniste, de circa 10 ani, pana in anii ’58. A fost condusa de fratii Arnautoiu, unul dintre ei fiind militar de cariera la garda Palatului Regal. Fratii au fost capturati impreuna cu alti membri si impuscati la Jilava. Toma Arnautoiu a fost casatorit cu Maria Plop cu care au avut o fetita, nascuta si crescuta in munti. Fetita mai traieste si astazi, fiind violonista la Filarmonica George Enescu.

Acest memorial a fost deschis in 2014 si are circa 7000 de vizitatori anual, care, atrasi de cartile citite, sau de documentarele vazute la televizor, vin sa afle mai multe despre ce se poate intampla in lipsa democratiei, a nerespectarii drepturilor omului, a existentei regimurilor totalitare care nasc monstri, fapturi care nu au murit nici astazi, ci sunt intretinuti, asteptand sa iasa la iveala si sa-i cuprinda pe cei slabi…

Vizitarea de face pe baza de programare si nu au acces copiii de sub 12 ani.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

Pana sa ajungeti in Pitesti mai puteti vizita Palatul Potlogi, Conacul Golesti, Vila Florica, Cula Racovita si Manastirea Vierosi, interesanta Manastire Cobia, iar de aici puteti ajunge pana la Ramnicu ValceaCanionul “Valea lui Stan”Corbii de Piatra, Curtea de Arges cu obiectivele sale turisticeCetatea Poienari si daca vreti, puteti face si o serpuire pe faimosul Transfagarasan.

Va invit in incheiere sa descoperiti si alte trasee interesante din Romania pe harta de pe acest site: https://www.taradacilor.ro/2016/02/28/tara-dacilor-pe-harta/

harta obiectivelor turistice ale Romaniei, ce sa vezi, infoturist

Similar Posts

9 Comments

1. Buna ziua,
    Am decis in nici 24 de ore sa plec intr-o statiune
    si am ales Slatina pentru numai sase nopti.
    Cum in drum este orasul Pitesti am gandit ca
    este memorabil sa stau doua nopti in acast oras I
    in drumul meu spre Slatina.Stiam prea putine lucruri despre Pitesti ,asa v-am descoperit cu aceasta frumoasa prezentare facuta zonei argesene.Cum aveam intentia sa calatoresc cu trenul,(asta din cauza traficului aglomerat),m-am razgandit totusi fiindca din Prahova vin si in drumul meu ar fi multe de vizitat.
    Multumesc frumos si felicitari pentru informatiile documentate,sigur servesc oamenilor carora le place sa calatoreasca ,sa opreasca in locuri nevizitate.Mult succes!

2. Mai bine ocoliti orasul. Nu e nimic de vazut, e foarte aglomerat, prost sistematizat, stresant…Nu sunt locuri de parcare.
    Un orasel muncitoresc „dezvoltat” haotic si cu arhitectura pestrita si de prost gust. Autoritati locale care se ghideaza dupa principiul „lasa ma ca merge si asa”…
    Aaaa… Padurea Trivale e plina se haite de caini vagabonzi agresivi, chiar pe aleile asfaltate, concurand la agresivitate doar cu biciclistii, care circula cu viteza peste tot, numai pe pistele trasate nu!
    Gradina zoo…pute de-ti trebuie masca de gaze si e neingrijita din anii ’70! Biletul e mai scump ca la teatru…
    Dezastru total acest oras!