Traseu de la Piatra Arsa pana la Cabana Omu pe la Babele si Sfinx,Romania, Bucegi

La CABANA OMU am ajuns prima data in anii studentiei, si acum a venit vremea sa o revedem impreuna cu copilul nostru. Am ales pentru atingerea acestui obiectiv o sambata insorita de septembrie si am plecat la drum pe la ora 7 dimineata. La ora 9 si 15 eram deja parcati si ne pregateam sa incepem traseul.

Am lasat masina pe marginea drumului, inainte de CABANA PIATRA ARSA, acolo unde se termina drumul de asfalt si se vede o intersectie cu un drum de piatra. Am urcat spre stanga, pe drumul de piatra, urmand marcajul dunga galbena. Este greu sa te ratacesti pe acest traseu, mai ales ca o sa gasesti si multi turisti. Traseul pana la Cabana Babele l-am facut in circa 40 de minute. Am constatat cu aceasta ocazie ca acest traseu este mai usor, si parca mai scurt fata de cel ce incepe din spatele Cabanei Piatra Arsa.

Sus la BABELE am ajuns de mai multe ori, urmand traseul de circa 5 ore cu urcare din Busteni pe spectaculosul Jepii Mici si cu intoarcere pe Valea Cerbului, o alta data de la Cabana Piatra Arsa in cca. o ora, si de vreo doua ori cu telecabina din Busteni- cand intr-o iarna am si ramas blocati acolo pe un viscol strajnic. La Cabana Babele se poate ajunge cu telecabina si de la TELECABINA PESTERA, din zona Padina sau de la Cabana Malaiesti.

“Babele” sunt sculpturi impresionante, modelate de vant, si au alura unor ciuperci imense de piatra, sau, daca le analizezi ca pe o opera abstracta, ai putea vedea in ele si trei altare, la care uriasii din lumea povestilor isi aduc jertfa. Au ramas totusi in denumirea romanului cu denumirea de “Babele”, parand sa fie trei babute atotstiutoare, trei moase care stau la sfat si pun tara la cale. Am intalnit acest toponim de “babe” in mai multe locuri din tara: in Muntii Mehedinti, in Muntii Buzaului, in Muntii Ceahlau. Denumirea are legatura cu traditia populara si cu una dintre cele mai cunoscute legende romanesti: a Babei Dochia si a fiului sau Dragobetele. Numele poate face referire si la primele zile ale primaverii, atunci cand fetele isi aleg in martie cateo „baba”, o zi, care daca va fi senina, atunci tot anul fetei va fi fericit, iar daca va fi ploioasa si friguroasa, atunci anul ii va aduce neimpliniri…

Babele, Platoul Bucegi

Mai sus de Babele am gasit imaginea impunatoare a SFINX-ULUI, imagine ce-ti rapeste pe loc mii de exclamatii, iar asemanarile in forma si dimensiune cu Sfinx-ul din Egipt si povestile despre Sala Proiectiilor a extraterestilor de sub munte, invaluiesc aceasta creatura naturala intr-o aura de mister.

Dupa ce am trecut de Sfinx, mai in fata, am vazut traseul ce duce spre dreapta spre CRUCEA DE LA CARAIMAN – un monument istoric ridicat in cinstea ostasilor care si-au dat viata in Primul Razboi Mondial pentru libertate si intregirea nationala. Nu am ajuns cu aceasta ocazie la ea, am fost in trecut, dar o sa o mai vizitam in viitor si cu baiatul nostru.

Crucea Caraiman este un monument istoric la care trebuie sa ajungi cel putin o data in viata, iar odata ajuns aici vei fi rasplatit, asemeni unui vultur, cu peisaje ce picteaza in cele mai frumoase culori Valea Prahovei, in timp ce o privire aruncata in jos, in abruptul stancii Caraiman, iti va aduce fiori de teama, oricat de viteaz ai fi.

Crucea Caraiman este situata pe Varful Caraiman- denumire cu origini turcesti, semnificand “Imamul Negru” (Cara Imam) sau Preotul Negru, iar in legendele romanesti se vorbeste despre batranul vrajitor Caraiman, care plange in siroaie dupa moartea fiilor sai. Acest nume si l-a insusist si Carol al Doilea al Romaniei, “Carol Caraiman”, precum si Manastirea Caraiman din Busteni- o manastire noua, care m-a impresionat doar cu super privelistea sa.

Treci foarte aproape si de RELEUL COSTILA, amplasat pe varful cu acelasi nume, un punct de reper pentru montaniarzii din Bucegi, si un loc care poate sa fie punctul final al unei drumetii de la Cabana Piatra Arsa.

Am continuat pe Saua Sugarilor pana cand, la un moment dat, traseul se ramnifica in drumul de iarna si drumul de vara. In stanga sus este drumul de iarna, care am inteles ca este mai lung si mai obositor.

Noi am luat-o pe drumul de vara, chiar pe sub Cerdac – un perete abrupt de stanca ce poarta o denumire cu origini turcesti, semnificand balcon sau veranda. Cararea de sub Cerdac este spectaculoasa, cu acest masiv lung de stanca ce o protejeaza si cu o priveliste ampla spre dreapta catre traseul in zig-zag al Vaii Cerbului si a Orasului Busteni.

Pentru ca era senin, se vedea de aici foarte bine Cabana Omu, iar dupa ce am trecut de Cerdac am ajuns pe Saua Cerbului si pe stanga am vazut stanca MECETUL TURCESC – alta denumire turceasca ce semnifica cimitir sau moschee mica.

Muntii Bucegi ne atrag la ei ca la niste locuri sfinte, la care trebuie sa ajunga orice roman macar o data in viata. Este intr-adevar o destinatie aglomerata, mai ales vara, cand cozile la telecabina din Busteni sunt consistente, iar parcarea de langa Cabana Piatra Arsa este arhiaglomerata, dar merita sa ajungi aici.

Am ajuns la Cabana Omu dupa circa 4 ore de mers pe un drum frumos, parcurs cu pauze destul de dese. Cu satisfactia obiectivului indeplinit ne-am asezat pe iarba, langa cabana, pentru a face un picnic si a admira peisajul superb ce ne inconjura.

Ne-am simtit foarte norocosi ca am avut privilegiul sa ne luam masa intr-un astfel de peisaj si sa avem parte de o vreme extraordinar de buna.

Prima constructie a Cabanei Omu a fost facuta la sfarsitul anilor 1800, iar acum este locul cel mai inalt din Romania care este locuit permanent.

De la Babele se poate cobori la pas intr-un traseu usor pana la Cabana Piatra Arsa sau la Pestera Ialomicioarei, si de acolo la Cabana Padina si apoi in Sinaia.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

Din pacate sunt foarte multi turisti needucati care isi arunca resturile menajere pe traseu, in loc sa le puna in rucsac, pana la prima pubela. Si autoritatile au o mare vina aici, chiar daca se percepe o taxa de acces in parcul national, nu sunt amplasate cosuri de gunoi sau toalete ecologice, asa cum am vazut in parcurile nationale din tarile civilizate si nici nu sunt date amenzi pentru cei ce arunca gunoaie…

Sper ca v-a placut articolul si ca v-am inspirat pentru urmatoarea destinatie de vacanta!  Va invit in incheiere sa descoperiti pe harta de pe www.taradacilor.ro, peste 500 de obiective turistice din Romania: https://www.taradacilor.ro/2016/02/28/tara-dacilor-pe-harta/

harta obiectivelor turistice ale Romaniei, ce sa vezi, infoturist