OBSERVATORUL ASTRONOMIC „AMIRAL VASILE URSEANU”

Observatorul astronomic Vasile Urseanu Bucuresti, obiective turistice Romania, stele, asteroizi

De mult timp tineam sa ajung la OBSERVATORUL ASTRONOMIC DIN BUCURESTI, dar, atunci cand am avut putin timp liber ori a fost innorat ori s-a ivit altceva de facut. Pana la urma am ajuns intr-o seara de iarna, imediat dupa ce mi-am luat baiatul de la gradinita. Pot sa spun de la inceput ca observarea astrelor prin telescop nu m-a impresionat deloc, aproape ca se vad la fel cu ochiul liber sau cu telescopul pe care il are baiatul meu acasa. Totusi, am inteles ca este mai interesant sa privesti luna sau soarele, dar acum nu a fost cazul si astfel o sa mai revenim cu alta ocazie.

Aici sus copiii au fost fascinati mai mult de privelistea bulevardului si de cele povestite de tanarul astronom gasit. Acesta le-a aratat steaua Sirius, cea mai stralucitoare stea vazuta cu ochiul liber de pe cer. Aceasta face parte din constelatia Cainele Mare/Canis Major si mai este denumita “Steaua Caine”. Denumirea de Sirius vine din greaca si inseamna luminos, iar stralucirea sa este datorata si puterii sale dar si proximitatii fata de pamant. In constelatia Orion (Vanatorul), situat putin mai sus, le-a aratat o stea rosie, Betelgeuse, ce se va transforma in supernova– numele preluat de un model al traditionalei masini romanesti Dacia. Le-a explicat si ca este de o mie de ori mai luminoasa decat soarele, dar mult mai departe, ca o sa explodeze la un moment dat si ca o sa faca o lumina foarte mare, iar ca lumina pe care o vad acum este imaginea ei de acum cateva milioane de ani…Ca sa vedeti/imaginati mai bine formele constelatiilor va recomand sa va descarcati inainte pe telefon aplicatia Starlight.

In interior copiii au fost fascinati de multitudinea mediilor digitale care prezentau stelele si le dadeau posibilitatea sa se joace.

Eu am retinut in primul rand faptul ca mai multi asteroizi poarta denumiri dupa personalitati romanesti, orase sau zone geografice din Romania. De exemplu, Danubia, descoperit in anii ’30 de astronomul roman Calin Popovici, apoi Piatra Neamt descoperit de un astronom italian care locuieste in oras, Salonta si Transilvania descoperiti de un astronom din Ungaria, Brancusi, Enescu, Eminescu, Donici, Oberth, descoperiti de un astronom olandez iar numele i-au fost propuse de astronumul roman Magda Stefansecu/Stavinschi, Noailles dupa numele Anei Brancoveanu sau Ana de Noailles, poeta si scriitoarea franceza de origine romana, dupa numele careia a fost numit si vestitul liceu francez din Baneasa, un altul se numeste Prunariu, dupa singurul astronaut roman si altul chiar Bubulina. Alte nume romanesti am intalnit si la muntii, craterele sau vaile de pe planete: Iazu si Batos, pe Marte,  Muntii Carpati si Haret (de la Spiru Haret) pe Luna, Vacarescu si Irinuca pe Venus, Eminescu pe Mercur.

Cu aceasta ocazie am aflat si istoricul acestui observator astronomic, retinand ca a fost infiintat in anul 1910 de catre amiralul Vasile Urseanu, un pasionat de astronomie care a construit aceasta casa in forma de vapor, cu ornamente marine si deasupra cu o cupola de observatie:

“Mi-am construit casa în formă de yacht, având o cupolă de observator, ca în același timp când fac observații cu luneta, să am senzația că plutesc și pe mare”.

Am mai gasit aici expus si primul telescop al observatorului, iar casa m-a impresionat prin frumoasele vitralii cu desene astronomice si inscrisuri in latina si prin scarile sale masive de lemn.

APASA AICI PENTRU MAI MULTE FOTOGRAFII

Program de vizitare: expozitia de astronomie miercuri, duminica 10-18, joi-sambata 19-21. observatii de seara joi-sambata 19-21, observatii de zi miercuri, duminica 11-14, joi-sambata 14-16. Bilet de intrare 5 lei adulti, 2 lei elevi, pensionari.

Related Post